Travel Magazine

„Xie xie” – Vacanță în stilul Shanghai

Chinezii sunt un popor cunoscut pe intreg mapamondul pentru creativitatea lor, gastronomie, pasiunea pentru calatorii si nu in ultimul rand…fotografia. Nu exista zbor in care sa nu intalnesc macar un grup de chinezi simpatici, care strabat jumatate din Glob manati de dorinta de a descoperi lucruri noi, pe un continent atat de strain lor… Europa.

Sunt tipul de oameni entuziasmati de aproape orice vad in jurul lor, de la un simplu rasarit pe care il fotografiaza minute in sir inghesuindu-se la geamurile avionului pana la vederea unui chip strain lor cum este cel al insotitorilor de zbor. Daca ai “norocul” sa detii niste plete blonde si ochi albastri atunci te vei simti la fel ca pe un catwalk in lumina bliturilor aparatelor foto.

„Xie xie” in stilul casei
Majoritatea nu inteleg deloc limba engleza dar nu vor evita sa te traga de maneca atunci cand isi doresc ceva. La inceput mi s-a parut un gest obraznic dar cu timpul am invatat ca acest lucru face parte din cultura lor si nu ar trebui sa ma simt ofensata in vreun fel. Chiar si dupa ce parasesc avionul poti observa pe chipul lor o stare de entuziasm si multumire, iar simpaticile doamne, micute de statura, cu parul scurt si ondulat nu vor conteni sa iti multumesca in limba lor folosind expresia “xie xie” sau chiar te vor imbratisa calduros.

Peste 24 de milioane de locuitori
Dupa un zbor extrem de lung si obositor am aterizat, in sfarsit, in faimosul oras chinezesc Shanghai. Poate nu la fel de cunoscut ca si Hong Kong sau Beijing dar cu siguranta cel mai mare oras al Chinei si cel mai populat oras din lume, detinand peste 24 de milioane de locuitori. Trecerea de la 30 de grade la putin peste 0 grade a fost de-a dreptul frapanta si cat pe ce sa ne anuleze planurile de explorare a taramului chinezesc. Majoritatea colegilor mei au venit total nepregatiti pentru perioada de iarna ceea ce i-a facut pe multi sa renunte si sa se cuibareasca in patul caldut de la hotel. Altii au fost putin mai indrazneti si, desi purtau sandale si haine sumare de toamna, si-au facut curaj sa paseasca in gerul de afara.

Oriental Pearl, o Casa Presei chinezeasca
Prima oprire a fost turnul tv Oriental Pearl, un fel de Casa Presei Libere a chinezilor, cladire care gazduieste noua statii tv si zece statii radio. O capodopera moderna, din punctul meu de vedere, a carei frumusete este accentuata si de minunata amplasare, chiar la bazele raului Huangpu. Nici aici insa nu am scapat de aparatele de fotografiat. Rand pe rand, “amicii” mei chinezi imi cereau prin gesturi permisiunea de a se fotografia alaturi de mine. M-am amuzat copios dand vina pe palaria mare si rosie pe care o purtam in acel moment si m-am bucurat de scurtul moment de celebritate. Dupa cateva minute bune petrecute pe malul raului Huangpu, am hotarat sa ne intoarcem la hotel si sa ne continuam vizita a doua zi, dis de dimineata.

Frumusetea gradinilor Yu
Asa cum planuiesm cu o seara inainte si pe deasupra incurajati de soarele care mangaia in acea zi maretul Shanghai, ne-am inceput plimbarea pe strazile orasului, neavand un obiectiv bine stabilit. Din fericire, un batran simpatic care vorbea perfect engleza, consternat de importanta pe care turistii o dau cladirilor aparent noi ale Shanghaiului, ne-a indrumut pasii catre frumoasele gradini chinezesti Yu. Istoria acestor gradini incepe undeva in anul 1559, cand un tanar din familia imperiala a dorit sa-si imbuneze tatal dupa ce picase cateva examene. Admirand gradinile paradisiace am fost abordati, ca de obicei, de localnicii doritori de fotografii.

Pana si un grup de politisti, care arborau cu mandrie steagul rosu comunist la brat, au dorit o amintire cu simpaticii turisti. A urmat apoi o incursiune pe strazile pline de magazine cu de toate, un fel de Dragonul rosu, unde comerciantii incercau sa isi atraga clientii negociind preturi tot mai mici. Lucruri ieftine si de calitate indoielnica. Am ales totusi sa nu plec cu mana goala, achizitionand un ceainic de portelan cu motive chinezesti si un set elegant de chop stix (traditionalele betisoare chinezesti) elegant acoperite de o matase brodata in diferite culori.

În lumea puiului Shanghai
Totusi atunci cand spunem Shanghai, primul lucru care ne vine in minte este faimoasa reteta de pui care ii poarta numele. Cu siguranta acesta este locul unde poti gasii cele mai diverse si tot odata autentice retete. De la porc pana la caracatite Shanghai, toate poate fi gustate la orice colt de strada si la un pret foarte mic. Fiind mai sceptica din fire cu privire la mancarea preparata in astfel de conditii am ales sa nu gust traditionalul preparat, alegand varianta la fel de nesanatoasa a fast foodului international. Desi in Romania eram un mare fan al restaurantelor chinezesti si asteptam cu nerabdare sa incerc aceste preparate culinare chiar la mama lor, am ramas neplacut surprinsa sa constat ca diferentele sunt considerabile.

Un oras periculos
Dupa un pranz copios si un desert care m-a dus cu gandul acasa, traditionala noastra “tavalita” pe care am regasit-o cu surprindere in vitrinele unei cofetarii, ne-am indreptat grabiti spre hotel. Purtand in mana adresa hotelului tradusa in limba chineza, pentru a evita orice neintelegere lingvistica, am urcat intr-un taxi. Soferul era protejat de un fel de paravan transparent, ceea ce mi-a indus un sentiment de teama la gandul ca Shanghaiul probabil este un oras periculos. Odata ajunsi in fata hotelului am rasuflat usurata, multumindu-i bunui Dumnezeu ca m-a ocrotit si de aceasta data in aventura pe un taram care imi era total encunoscut pana in acel moment.