Travel Magazine

Cinci mituri despre agenţiile de turism

În secolul 21, internetul pare a fi un rău necesar. Găseşti online toate informaţiile şi serviciile de care ai nevoie şi tot mai multe companii renunţă la sedii în beneficiul business-ului „pe net”. De la Facebook (care a schimbat socializarea „face to face”), la supermarketuri care îţi livrează acasă alimentele (încurajând statul acasă) şi până la achiziţionarea unei vacanţe, pe care o poţi face direct de la sursă, fără ajutorul agenţilor de turism (mergând astfel la risc).

În timp ce părinţii şi bunicii noştri încă mai apelează la agenţii de turism pentru vacanţe, noi, tinerii, am ajuns la părerea că este mai ușor și mai rapid ca niciodată să-ţi rezervi singur hotelul, biletul de avion sau să-ţi închiriezi maşini online. Căci, slavă Cerului, ai recenzii peste tot după care să te tot ghidezi. Şi-aşa apare întrebarea: de ce ai mai avea nevoie de un agent de turism? Ei bine, iată câteva mituri despre agenţii de turism, care ţi-ar putea schimba puţin percepţia despre organizarea unei vacanţe.

1. Pot achiziţiona pe cont propriu aceeaşi vacanţă, fără ajutorul unei agenţii de turism
Sigur, îţi poţi rezerva şi cumpăra singur vacanţa, dar aceasta nu poate fi aceeaşi vacanţă pe care ai putea-o obţie prin intermediul unei agenţii de turism. „Când îţi faci singur rezervările, eşti doar un număr de card. Eu, ca agent de turism, am grijă să cunoscut managerul hotelului unde clienţii mei urmează să stea şi, de obicei, îl sun pe acesta cu o noapte înainte ca turistul să sosească, pentru a mă asigura că toate lucrurile sunt în regulă şi, eventual, să se facă unele modernizări. Dacă faci rezervarea cu un agent bun, sigur îţi vei sesiza diferenţele la sosire”, spune Anne Morgan Scully, preşedinte al McCabe World Travel, o agenție Virtuoso din McLean, Virginia.

Agenții sunt utili în vacanţe de specialitate, fie că vorbim de luna de miere, de croaziere sau de o vacanţă de aventură. „Oricine îşi poate rezerva o cameră la hotel sau închiria o maşină, dar eu vând excursii romantice şi de aventură în Africa. Vrei să-ţi rezervi o tabără sau un savari în Africa? Va fi oare cineva să te ia din aeroportul din Nairobi? Cunosc oameni care s-au blocat când au ajuns la destinaţie. Iar acesta este motivul real pentru care ai nevoie de un agent de turism”, a declarat Jonathan Haraty de la Jon’s Dive & Travel Services din East Longmeadow, Mass., o agenţie Tripology.
„Ei pot citi toate review-urile posibile care se găsesc pe net, însă se vor simţi cu adevărat bine acolo? Fiecare client are personalitatea lui, iar fiecare review este scris subieciv. Nu poţi fi sigur că îţi va plăcea şi ţie, ce i-a plăcut celui care a scris. Fiecare vede vacanţa cu alţi ochi. Agenţii de turism află dorinţele clienţilor şi le oferă variante pe baza acestora. Este mai uşor să ştii pe cine să suni.”
Iar când eşti blocat din cauza unui zbor întârziat sau anulat, nu pierzi rezervările. Îţi suni agentul, îi trimiţi un mesaj sau un e-mail şi poţi sta liniştit: rezervările nu se pierd. De multe ori, ei pot rezolva lucrurile mai repede decât tine sau decât compania aeriană.

2. Pot cumpăra mai ieftin online decât prin intermediul unei agenţii de turism.
La prima vedere, aşa este. Însă suma nu se calculează la plecare, ci la întoarcerea acasă. În timp ce o agenţie de turism poate avea, aparent, preţuri mai mari, ea are plusuri la beneficii precum mese, accesul la piscină, spa sau la alte facilităţi ale hotelului. Gândeşte-te că agenţia negociază pentru mai multe camere o dată, în timp ce tu îţi achiziţionezi pe loc una singură. Care o avea mai multe beneficii? „Hotels şi Cruise Lines, de exemplu, recompensează turiştii agenţiilor partenere cu avantaje precum o sticlă de vin, o sticlă de şampanie sau mai multe facilităţi în camere. De asemenea, ar putea fi un mic dejun gratuit în timpul unui sejur sau o şedinţă gratuită la SPA. Valoarea acestor beneficii poate depăşi 25 de euro pe cameră sau mai mult pentru o persoană.”

3. Agenții de turism te îndrumă spre hoteluri sau linii de croaziera, de unde iau comision mai mare.
Nu este adevărat, spune Anne Morgan Scully, preşedinte al McCabe World Travel. „Dacă am fi făcut asta, nu ne-ar fi păsat de clienţii noştri. Noi suntem într-o continuă dezvoltare a relaţiilor cu clienţii, încercând să le învăţăm gusturile. Astfel, ştim pe ce linie să mergem. Aş putea obţine un comosion mai mare de la unele linii de croazieră, dar dacă clientului nu-i place vacanţa acolo, acesta nu-şi are sensul. Anul viitor, pierd şi clientul şi, implicit, şi comisionul.”

4. Agenții de turism percep taxe şi comisioane suplimentare la vânzarea vacanţelor costisitoare.
Unii sigur primesc. Agenţii de turism sunt plătiţi pe bază de comision de hoteluri, companii aeriene şi statiuni, dar mai mulţi beneficiază de el datorită timpului lor petrecut pentru organizarea vacanţei. Punerea la punct al unui intinerariu este dificilă, mai ales dacă acesta implică o vacanţă complicată precum un safari sau multiple rezervări de bilete şi transferuri pentru o vacanţă în familie. În aceste cazuri este mult de muncă. Perceperea unei taxe este ca o asigurare pentru timpul alocat şi efortul depus pentru crearea unui intinerar, în cazul în care clientul anulează ulterior rezervarea.

„Ai putea petrece trei săptămâni să creezi un itinerar și apoi clientul s-ar putea răzgândi. Pentru o excursie în Africa, se trimit şi se primesc peste 100 de mail-uri, plus mai multe convorbiri telefonice. Unele agenţii percep taxele la rezervarea vacanţei şi le înapoiază clientului când acesta plăteşte biletul integral. Vei întâlni multe agenţii care percep să zicem 150 – 300$ pentru a-ţi organiza vacanţa însă, când plăeşti pentru ea, îţi dau banii înapoi.”

5. Toţi agenţii de turism sunt la fel
„Cu siguranţă. NU”, spune Scully. „Este ca la alegerea unui avocat sau a unui dentist. Trebuie să fie potrivit pentru tine şi să aibă certificările unei organizaţii. Cred că oamenii trebuie să înţeleagă că suntem consilierii şi planificatorii unui stil de viaţă. Oamenii ar trebui să aleagă un planificator de vacanţă, aşa cum îşi aleg un planificator financiar.”
Scully însăși este un consilier de vacanţe, ce deţine Certificat Travel Industry Executive Program de la Institutul de Călătorii. Lăsând deoparte certificatele, cei mai buni agenţi ai zilelor noastre sunt specialişti în destinaţia pe care o vinde şi ştiu tot ce este posibil despre croaziere, staţiuni all-inclusive sau zona pe care o recomandă turistului. Specializările lui Haraty sunt Africa, excursiile romantice și scufundările, pe care reuşeşte uneori să le combine în moduri neaşteptate de plăcute. O spun reviw-urile. „Multi dintre clienţăii mei vor excursii de scufundări în Africa pentru luna de miere. Ai fi surprins cât de multe mirese vor să intre în cuşcă alături de rechini mari şi albi din Cape Town.”

Gina Rotaru

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *